Rondetafelgesprekken over Nieuwbouw Kindcentrum de Velduil, de Regionale Energie Strategie en meer

De rondetafelgesprekken van dinsdag 21 september gaan over uiteenlopende onderwerpen. Zo wordt gesproken over de nieuwbouw van Kindcentrum De Velduil en sporthal Eggeveld, de Regionale Energie Strategie 1.0, een trafostation van Stedin en de aanbesteding van de openbare verlichting.

De aanbesteding van openbare verlichting stond vorige week ook al op het programma, echter liep de behandeling van de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp 2030 toen uit waardoor dit onderwerp verschoven werd naar dit rondetafelgesprek.

Onder de tabel wordt per onderwerp kort samengevat waar de raadsvoorstellen over gaan.

De rondetafelgesprekken worden vanwege de maatregelen in het kader van Covid-19 nog steeds digitaal gehouden. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.

Agenda 21 september

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
120:00uMSTeams / Notubiz

Karen Voshol

Nieuwbouw Openbare Basisschool (OBS) De Velduil en sportzaal Eggeveld

220:00uMSTeams / Notubiz

Aanbesteding openbare verlichting

Regionale Energie Strategie (RES) 1.0

VVGB Transformatorstation Stedin Schonauwenseweg

In deze cyclus werd op 14 september ook een rondetafelgesprek gehouden over de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp 2030. Meer hierover lees je hier.

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering 5 oktober besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Nieuwbouw Openbare Basisschool (OBS) De Velduil en sportzaal Eggeveld

In januari van dit jaar heeft de raad krediet verleend voor de bouw van de nieuwe OBS De Velduil aan het Eggeveld. OSB De Velduil is een fusie van OBS Klavertje Vier en OBS De Brug.

De school wordt in opdracht van het schoolbestuur gebouwd. Het ontwerp is gereed en de aanvraag omgevingsvergunning is ingediend. Omdat het plan afwijkt van de geldende beheersverordening Houten Noord en Zuid zal de vergunning via een uitgebreide procedure worden verleend. Dit betekent dat de gemeenteraad vooraf een Verklaring van Geen Bedenkingen moet afgeven voordat het college de vergunning kan verlenen.

In deze procedure geeft de raad als eerste een ontwerp-VVGB af. Deze ontwerp-VVGB wordt samen met het ontwerpbesluit van de omgevingsvergunning gepubliceerd en beiden worden vervolgens 6 weken ter inzage gelegd. Eenieder kan een zienswijze indienen. De ingediende zienswijzen worden met een reactie van het college en met het voorstel om een definitieve VVGB af te geven, aan de raad aangeboden. Als er geen zienswijzen worden ingediend kan de VVGB direct als definitief worden beschouwd.

Het schoolbestuur heeft een aanvraag omgevingsvergunning met een ruimtelijke onderbouwing ingediend. Deze aanvraag gaat bij dit raadvoorstel.

Het plan voor de Velduil aan het Eggeveld omvat een nieuw schoolgebouw en een nieuwe sportzaal vormgegeven als twee losse, alzijdige gebouwen. Op het plein worden zoveel mogelijk bestaande bomen behouden en worden er ook nieuwe toegevoegd. Een groot deel van het plein wordt uitgevoerd als gazon zodat er een prettig en groen schoolplein ontstaat.

De zichtlijnen door het plan verbinden de omliggende bebouwing met het plan en de naastgelegen groenzone.

VVD raadslid Karen Voshol is woordvoerder bij dit onderwerp.

Aanbesteding openbare verlichting

De huidige overeenkomst met Citytec voor wat betreft dagelijks beheer, onderhoud en vervangingen van de openbare verlichting loopt per 1-7-2022 af. Daarom is er nu een aanbesteding nodig voor een nieuwe overeenkomst.

Er wordt door het college een aanbesteding voorgesteld waarbij het verduurzamen van de openbare verlichting door een versnelde omzetting van de nog aanwezige conventionele armaturen naar LED’s met een telemanagementmodule (op afstand controleren en besturen) een belangrijk uitgangspunt is. Verder wordt voorgesteld de openbare verlichting grotendeels te handhaven zoals die nu aanwezig is. Wel komt er nieuwe verlichting op Het Rond en worden 35 lichtpunten rond het Plein in het Oude dorp vervangen door lantaarns met een historische uitstraling.

Weer wordt voorgesteld een langdurig contract voor 20 jaar aan te gaan. De lange contractduur helpt de functionaliteit van het geheel, de masten en armaturen (met eventuele telemanagementmodules) te waarborgen.

Door de verduurzaming (wat veel energiebesparing oplevert) en de langdurige contractvorm verwachten we jaarlijks circa €150.000 te besparen ten opzichte van de huidige kosten.

Bij de aanbesteding geldt een minimale eis van een inzet van 5% van de loonsom van de opdracht ten behoeve van Social Return On Investment (SROI). Boven op deze eis wordt SROI ook als gunningscriterium opgenomen in de aanbestedingsleidraad. Daarmee kan een inschrijver zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Daarbij kan gedacht worden aan het uitvoeren van een deel van het werk door personen met een afstand tot de arbeidsmarkt of het leveren van leerwerk-stageplaatsen.

Ten behoeve van de aanbesteding zijn (in overleg met stakeholders) de beleidsuitgangspunten voor de openbare verlichting nader gedefinieerd en is een Programma van Prestaties en Minimumeisen opgesteld.

VVD commissielid David Rentinck behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Regionale Energie Strategie (RES) 1.0

De gemeente Houten neemt deel aan de Regionale Energie Strategie (RES)-regio U16. Binnen deze regio werken 16 gemeenten, 4 waterschappen en de provincie samen aan een Regionale Energie Strategie (RES 1.0). De RES 1.0 is tot stand gekomen via twee tussenproducten: een startnotitie (vastgesteld door de gemeenteraad in juli 2019) en een ontwerp-RES met een conceptbod aan de Rijksoverheid (vastgesteld door de gemeenteraad in mei 2020). Het voorgestelde conceptbod is om als U16-regio 1,8 TWh1 duurzame elektriciteit op te wekken in 2030. In de RES 1.0 is dit bod onderbouwd met onder andere zoekgebieden voor zonnevelden en windmolens en zonnepanelen op grote daken.

De Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 bevat het bod voor de opwek van duurzame elektriciteit in 2030. Ook bevat de RES de Regionale Strategie Warmte, waarin de mogelijkheden voor de inzet van regionale, bovenlokale en lokale duurzame warmtebronnen in kaart is gebracht. De komende jaren zullen er nieuwe ontwikkelingen plaats vinden, daarom wordt de RES iedere 2 jaar bijgesteld. De regio neemt hiermee volgens het College een belangrijke stap op weg naar de realisatie van duurzame energie.

Bijdrage Houten

De onderbouwing van het regionale bod van 1,8 TWh bevat onder andere de bijdrage die de deelnemende gemeenten inbrengen. In de RES 1.0 is voor Houten de volgende bijdrage opgenomen:

• totaal 100 hectare aan zonnevelden, waarvan 45 hectare al is vergund/gerealiseerd, (vastgelegd in het huidige beleidskader zonnevelden) en 55 hectare in nog vast te stellen beleid voor zonnevelden.
  • twee windparken, Houten en Goyerbrug.
  • onze inzet (vastgelegd in het Energieplan 2020-2025) voor zonnepanelen op grote daken.

Deze bijdrage heeft het college aangeleverd voor de RES 1.0. De raad is daarover geïnformeerd met de raadsinformatiebrief van 25 mei jl.

Tijdens het rondetafelgesprek is de VVD onder meer benieuwd op welke manier de beoogde windturbines bij de Goyerbrug meegenomen worden in de RES nu de Raad van State heeft geoordeeld dat de onderbouwing hiervoor over moet.

VVD commissielid David Rentinck behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijzen en Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) trafostation Stedin Schonauwenseweg Houten

Op 20 november 2020 heeft Stedin een aanvraag omgevingsvergunning ingediend ten behoeve van het realiseren van een 50kV/21kV transformatorstation aan de Schonauwenseweg te Houten. Door de steeds toenemende vraag naar stroom door de energietransitie is deze ontwikkeling wenselijk en noodzakelijk om ook in de toekomst in een robuust energienetwerk te kunnen voorzien.

De ontwikkeling past niet binnen de geldende beheersverordening “Buitengebied en Schonauwenseweg”. Om die reden is voor het nieuwe transformatorstation een uitgebreide procedure met een Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) van de gemeenteraad noodzakelijk. Het plan is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing.

Op 6 april 2021 heeft de gemeenteraad een ontwerp-Verklaring van geen bedenkingen (ontwerp-VVGB) afgegeven voor dit project. Daarop heeft het college op 9 april 2021 een ontwerpbesluit op de aanvraag genomen. Dit ontwerpbesluit, de ontwerp-VVGB en de achterliggende stukken hebben vanaf 15 april tot en met 26 mei 2021 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ingediend.

De zienswijze heeft betrekking op verwachte geluidsoverlast, overige hinder in de omgeving en burgerparticipatie.

Het College is van mening dat de zienswijze geen aanleiding geeft voor aanpassing van het besluit of de VVGB. Als de raad hiermee instemt kan de nota beantwoording zienswijzen worden vastgesteld en de VVGB worden afgegeven.

VVD commissielid David Rentinck behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.